Het T-shirt van een subcultuur

Er zijn veel verschillende modellen T-shirts op de markt te vinden. Ronde hals, V-hals, korte mouw, lange mouw, getailleerd of recht, het is allemaal mogelijk. Het bijzondere hieraan is dat rondom die verschillende modellen allemaal verschillende subculturen zijn ontstaan. Het maakt onderdeel uit van de kledij die bij een specifieke groep hoort. Vaak worden juist door de opkomst van deze subculturen bepaalde soorten T-shirts heel populair. Dit is flink anders dan bijvoorbeeld bij andere kledingstukken het geval is. Al zijn daarin juist ook weer een aantal overeenkomsten te zien. Er zijn een aantal bijzondere voorbeelden hiervan.

De T-shirts van de jaren tachtig
Eén van de bekendste subculturen die rondom T-shirts zijn ontstaan komt uit de jaren tachtig. Destijds was de televisieserie Miami Vice een flinke hit. De strakke getailleerde T-shirts die de hoofdrolspelers onder hun pakken droegen waren destijds een nieuwigheid. Het was zelfs zo dat heel veel mannen over de hele wereld de stijl gingen kopiëren. Het werd populair om aan het zogenaamde dressing down te doen. Er zijn daarvoor en daarna niet vaak hele nieuwe stromingen voortgekomen die uitsluitend om de manier waarop het T-shirt werd gedragen draaiden. Wel zijn T-shirts destijds definitief geaccepteerd als bovenkledingstuk.

Eigen stijl
Met een T-shirt is dan ook goed een eigen stijl neer te zetten als man. Hoewel het shirt op het eerste gezicht een zeer simpel item lijkt kan het heel veel zeggen over het soort man dat jij bent. Dit kan je doen door bijvoorbeeld voor een specifieke combinatie te gaan, een specifiek model te kiezen of door een bepaalde kleur centraal te zetten in jouw keuze. Daarmee kan dan vervolgens weer een hele nieuwe stroming ontstaan. Zelfs al is het T-shirt al meer dan honderd jaar in omloop is dit nog altijd een zeer goede mogelijkheid.